Mindfulness – kurs i Tønsberg og Oslo

Mindfulness meditasjon, bevisst tilstedeværelse på det som er, slik som det er. Det å kunne møte deg selv med varme, uten dom.
Går mot indre stillhet, istedenfor indre uro.

Nye introduksjonskurs i mindfulness avholdes i Oslo og Tønsberg fra Januar 2019

Kursdetaljer Oslo:
Introduksjonskurs i mindfulness starter torsdag 17 oktober 2019
Kurset går over 6 kvelder over 8 uker (pause uker 8 og 9). Kurs fra kl 19.00 til 21.00.
Adresse: Oscarsgate 46 B, 2 etg, briskebyklinikken.
Pris: 2400 kroner.

Kursdetaljer Tønsberg:
Introduksjonskurs i mindfulness starter tirsdag 15 oktober 2019
Kurset går over 6 kvelder over 8 uker (pause uker 8 og 9). Kurs fra kl 18.00 til 20.00
Adresse: Storgata 20, 3126 Tønsberg.
Pris: 2400 kroner.

Klikk her for påmelding

 

INNHOLD I KURSET

I løpet av kurset vil vi jobbe med sittende meditasjon med fokus på pust,
kroppsskanning, bevegelsesmeditasjon og enkle yogaøvelser.
Vi vil gå gjennom en del teori og du vil få med opptak av meditasjon hjem for å jobbe med mellom kurskveldene.

Et introduksjonskurs i mindfulness vil kunne gi deg redskaper til å fortsette praksisen regelmessig videre i livet. Man sier at mindfulness ikke er en terapiform, men at det har en terapeutisk effekt. Det er dette du vil kunne erfare.

HVA ER MINDFULNESS

Mindfulness er konsentrasjons og innsiktstrening.
Mindfulness handler om å være tilstede i øyeblikket.
Observere det som skjer, sånn som det skjer,
det som er, sånn som det er.

Mange opplever en stadig økende grad av stress, indre uro, kroniske smerter, lette psykiske lidelser som angst og depresjon. Mange blir tiltrukket av mindfulness fordi det kan bidra med å påvirke eller endre opplevelsene av dette både på det fysiske og det psykiske plan.
Det å kunne møte sine tanker og følelser uten ønske om å endre, men bare med interesse og nysgjerrighet, gjør at de kan bli ufarliggjort og ikke lenger tar så mye av fokuset. Det kan oppleves befriende og man ser at det er mulig å utvikle seg videre gjennom, istedenfor å prøve å snike seg rundt eller fornekte det man er.

Å jobbe med mindfulness over tid kan være med på å skape ro, ro som igjen gir mulighet for klarhet. Dermed en økt evne til å sortere tanker, følelser eller kroppslige fornemmelser.
Man kan sakte men sikkert gå fra å handle på vane, til å handle med klarhet, bevisste valg, istedenfor bevissløse valg.

FORSKNING

Forskning viser at mindfulness virker direkte inn på de områdene av hjernen som regulerer følelsene våre. Det hemmer aktiviteten i disse områdene, noe som får oss til å tenke mer nøkternt og klart. Det vil fremdeles være massevis av følelser, men de er mer håndterbare.

Forskning fra universitetet i Bergen viser at når man utøver Mindfulness meditasjon kan man oppleve økt indre ro og en økt aksept av seg selv. De ser også at det gir en økt aksept av følelser som angst, tristhet, sinne og det som kan være vanskelig og utfordrende for mennesker å forholde seg til.
Forskningen viser også det man sier : ”når man jobber innover så ser man endringer utover”. Mange opplever at de tar mer vare på seg selv, viser seg selv mer vennlighet og også viser andre mer vennlighet.

MARIANNE FAGERENG

Terapeut Marianne Fagereng har jobbet 12 år som terapeut med hypnose, regresjon, tankefeltsterapi og veiledning. Hun er utdannet Intensivsykepleier, har jobbet mange år med akutt og kritisk syke og har en bachelor i akupunktur. Mindfulness er en tilleggsutdannelse hun har tatt for å kunne lære bort en vell dokumentert metode for å møte tanker, følelser og kroppslige fornemmelser, som kan føre til vekst og videre utvikling.

 

PÅMELDING

Ved påmelding vil du i løpet av kort tid motta mer informasjon om kurset, samt en bekreftelse på at du er påmeldt kurset.